Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Baten | ||||
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 91.849 | 89.514 | 87.312 | 87.955 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 19 | 19 | 19 | 19 |
Baten tot de 1e Voortgangsrapportage | 91.869 | 89.533 | 87.332 | 87.974 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 160 | -3 | 113 | 114 |
Actualisatie belastinginkomsten | 433 | 233 | 233 | 233 |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds | -122 | -120 | -120 | -119 |
Dividend Vitens | -35 | 0 | 0 | 0 |
Precario op kabels en leidingen | -116 | -116 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -3.549 | 338 | 1.128 | 0 |
Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed | -3.578 | 338 | 1.128 | 0 |
Vereffening voormalige stadsregio | 29 | 0 | 0 | 0 |
4. Administratieve wijzigingen | 39 | 39 | 39 | 39 |
Invoering Wet verplichte GGZ | 39 | 39 | 39 | 39 |
Totaal mutaties baten 1e Voortgangsrapportage | -3.350 | 374 | 1.279 | 153 |
Totaal baten na de 1e Voortgangsrapportage | 88.519 | 89.907 | 88.611 | 88.127 |
Lasten | ||||
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 27.704 | 24.432 | 23.286 | 22.833 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 49 | 909 | 1.132 | 912 |
Lasten tot de 1e Voortgangsrapportage | 27.752 | 25.341 | 24.418 | 23.744 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | -49 | -314 | -301 | -288 |
Aanpassing rente i.v.m. aantrekken vaste financieringsmiddelen | -344 | -332 | -319 | -306 |
Extra kosten belastingenapplicatie | 27 | 0 | 0 | 0 |
Heffing belastingen | 18 | 18 | 18 | 18 |
Inhuur derden wegens ziekte | 250 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -1.811 | 119 | 502 | 77 |
Actualisatie bezuiniging door uitbreiding Groot Holthuizen | 0 | -30 | -30 | -30 |
Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed | -2.036 | 149 | 532 | 107 |
Bouwaanvragen; extra legesinkomsten en extra capaciteit | 200 | 0 | 0 | 0 |
Inhuur waarnemend griffier | 25 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten na de 1e Voortgangsrapportage | 25.892 | 25.146 | 24.620 | 23.533 |
Saldo voor bestemming | 62.627 | 64.761 | 63.991 | 64.594 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | ||||
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 1.186 | 698 | 711 | 122 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 775 | |||
1e Voortgangsrapportage | ||||
Totaal onttrekkingen reserves | 1.961 | 698 | 711 | 122 |
Toevoegingen | ||||
Meerjarenbegroting 2019-2022 | -1.826 | -1.606 | -358 | -358 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | -27 | |||
1e Voortgangsrapportage | ||||
Totaal toevoegingen reserves | -1.853 | -1.606 | -358 | -358 |
Totaal mutaties reserves | 108 | -909 | 353 | -236 |
Saldo na bestemming | 62.735 | 63.853 | 64.344 | 64.358 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing rente i.v.m. aantrekken vaste financieringsmiddelen
Door het aantrekken van 3 vaste geldleningen voor in totaal € 25 miljoen tegen zeer lage rentetarieven worden de ramingen op het taakveld Treasury aangepast. |
Actualisatie belastinginkomsten
Naar aanleiding van herwaardering WOZ, de vaststelling van de belastingverordeningen in december 2019 en de doorberekende areaaluitbreiding verwachten wij meer belastinginkomsten voor 2020. |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De berekening van de Algemene uitkering uit het gemeentefonds is gebaseerd op een steeds groeiend aantal maatstaven. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld het aantal inwoners, het aantal basisschoolleerlingen, het aantal woonruimten en de WOZ-waarde van woningen en niet-woningen. Ten behoeve van de 1e Voortgangsrapportage 2020 hebben wij de belangrijkste maatstaven geactualiseerd (= aangepast aan de werkelijke gegevens per 1 januari 2020). Met name de stijging van de WOZ-waarden, hoger dan we bij het opstellen van de begroting verwachtten, leidt tot een daling van de raming. Daarnaast hebben we de berekening aangepast aan de laatst verschenen circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het effect hiervan is voor de jaren 2020 tot en met 2023 echter relatief gering. |
Dividend Vitens
Over 2019 luidt het dividendvoorstel dat Vitens geen dividend uit keert aan haar aandeelhouders. De solvabiliteit ligt onder de 30% waardoor er conform het financiële beleid van Vitens (vastgesteld op de AvA van juni 2019) geen dividend wordt uitgekeerd. Dit voorstel is goedgekeurd door de aandeelhouders. In 2020 betekent dit een nadeel van € 35.000. |
Extra kosten belastingenapplicatie
We zijn genoodzaakt extra uitvoeringskosten te melden in verband met de conversie naar het nieuwe belastingpakket. Eenmalig zijn er aanvullende werkzaamheden gedaan om de bestanden juist en volledig te maken. |
Heffing belastingen
Als vervolg op het project financiële basis op orde is een splitsing in de budgetten gemaakt van "heffing" en "invordering" van belastingen. Het gaat ook om een wettelijk verplichte functiescheiding. Het budget dat nodig is voor heffing van belastingen, is structureel € 18.000 te laag. |
Inhuur derden wegens ziekte
De prognose van de ontwikkeling van het budget ziektevervanging ziet er ongunstig uit. Met name de vervanging van een aantal langdurig zieke medewerkers vraagt veel van het budget. We ramen in 2020 incidenteel € 250.000 bij. Hiermee komt het bijgestelde budget 2020 uit op € 540.000. |
Precario op kabels en leidingen
De raming voor precariobelasting op kabels en leidingen is structureel te hoog opgenomen. |
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie bezuiniging door uitbreiding Groot Holthuizen
Bezuiniging wegens de uitbreiding Groot Holthuizen met ca. 100 woningen in een nieuw buurtschap is met een jaar doorgeschoven, van 2019 naar 2020. Dit betekent in 2020 een incidenteel positief resultaat van € 1.500.000,- en voor de jaren vanaf 2021 een structureel voordeel van € 30.000,- wegens renteverschillen. |
Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed
Vanwege het uitstellen van de verkoop van vastgoed zoals opgenomen in het bezuinigingsvoorstel ontstaat er een nadeel in de begroting. Het incidentele nadeel op boekwinst ontstaat door de verschuiving en/of afstel van verkoop van deze panden. In 2020 is dit nadeel € 1.500.000. In 2021 ontstaat een voordeel van € 300.000,- en in 2022 een voordeel van € 655.000,- ten opzichte van de bezuinigingsmaatregel. Per saldo is dit een negatieve incidentele afwijking van € 545.000 in de begroting. Dit nadeel wordt deels veroorzaakt doordat de verkoop van Vestersbos is komen te vervallen. Er loopt nu een haalbaarheidsonderzoek naar nieuwbouw voor primair- en voortgezet onderwijs op deze locatie. Naast het incidentele nadeel is ook sprake van een nadeel in de exploitatiekosten in 2021 van circa € 135.000, aflopend naar een nadeel van circa € 107.000 in 2023. De verschuivingen in tijd hebben te maken met het opstellen van de ruimtelijke kaders zodat we vastgoed voor de juiste marktconforme prijs kunnen verkopen. Om de verkoop van de panden mogelijk te maken zijn er frictiekosten in de vorm van wijzigingskosten van bestemmingsplannen en (mogelijke) bodemonderzoeken. Mogelijk dat het wijzigen van bestemmingsplannen van locaties resulteert in een hogere verkoopopbrengst dan eerder is aangenomen. Daarvoor is er € 50.000 budget benodigd verdeeld over de jaren 2020 en 2021. Met dit bedrag is bij het incidentele nadeel rekening gehouden. Om het verlies aan opbrengsten te compenseren starten we een onderzoek om vastgoed, wat niet in het oorspronkelijke bezuinigingsvoorstel is opgenomen, versneld te gaan verkopen. |
Bouwaanvragen; extra legesinkomsten en extra capaciteit
Wij verwachten voor 2020 een stijging van de legesinkomsten, uitgaande van een toename van het aantal aanvragen in 2019 en het 1e kwartaal van 2020. Met name door enkele grote projecten (o.a. woningbouw BAT-terrein en 7poort) kunnen we binnen programma 8 de opbrengsten bijramen met € 315.000. Voor de afhandeling van de aanvragen hebben we extra ondersteuning nodig. De kosten hiervan ramen we binnen programma 0 op € 215.000. |
Inhuur waarnemend griffier
Na het vertrek van de vorige griffier in 2019, is door uw raad een waarnemend griffier benoemd. Het inhuurcontract is verlengd tot 1 oktober 2020. De loonsom is niet afdoende om de werkelijke inhuurlasten af te dekken. Wij ramen een nadeel van € 25.000. |
Vereffening voormalige stadsregio
In 2015 is de Stadsregio Arnhem Nijmegen opgeheven en het liquidatieplan vastgesteld en uitgevoerd. De gemeente Nijmegen is als vereffenaar aangewezen en regelt alle betalingen en ontvangsten. Na ontvangst van alle kwijtingsbesluiten worden de resterende middelen van in totaal € 500.000 verdeeld. De gemeente Zevenaar ontvangt daarvan eenmalig € 29.000. |
4. Administratieve wijzigingen
Invoering Wet verplichte GGZ
Met ingang van 1 januari 2020 is de Wet verplichte GGZ in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet BOPZ (bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen) en regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. Een belangrijke verandering is dat verplichte zorg nu ook buiten een GGZ-instelling opgelegd kan worden en dat de essentiële voorwaarden voor deelname aan de maatschappij in het zorgplan worden meegenomen. Voor de bijbehorende kosten van de gemeentelijke taken is een bedrag aan het gemeentefonds toegevoegd. |
Toelichting mutaties reserves