Bij de meerjarenbegroting 2020-2023 is door u een pakket aan bezuinigingsmaatregelen vastgesteld. Dit pakket leidt tot het ombuigen van tekorten en een sluitende begroting in 2023. De opgave door de jaren heen en daarmee de totale duur van het bezuinigingsproces maken een goede monitoring van de voortgang van de realisatie noodzakelijk.
Samengevat laat de monitoring zien dat 40 van de 44 bezuinigingsvoorstellen volgens plan loopt, dat is ruim 90%. Eén bezuinigingsvoorstel heeft, mede gelet op het financiële belang, onze bijzondere aandacht; het voorstel van afstoten gemeentelijk vastgoed.
In onderstaand overzicht ziet u per bezuinigingsvoorstel het oorspronkelijke bezuinigingsbedrag met de huidige status. Indien bij een voorstel het bedrag niet wordt gehaald, dan leest u het aangepaste bezuinigingsbedrag terug in het "overzicht stand van zaken bezuinigingsvoorstellen". Op dit moment is de prognose dat van het totale bezuinigingspakket een bedrag van € 1.508.000 in 2020 niet wordt gehaald. Het nadeel in 2023 komt uit op € 150.000. Ook bij de monitoring van de bezuinigingen geldt dat de status, voortgang en het financiële effect is ingegeven zonder rekening te houden met de effecten van de coronacrisis.
Nr | Bezuinigingsvoorstel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Status |
0. Bestuur en ondersteuning
1 | Nieuw college met 4 wethouders (i.p.v. 5) | 105.000 | 105.000 | 105.000 | 105.000 | Gerealiseerd | ||
2 | Afboeken investeringen om structurele ruimte in de begroting te creëren. | 197.000 | 197.000 | 197.000 | 197.000 | Gerealiseerd | ||
3 | Afstoten gemeentelijk vastgoed | 2.157.357 | 121.315 | 121.315 | 121.315 | Bijsturing raad | ||
4 | Geen telefonie vanaf 18:00 uur tijdens avondopenstellingen | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 4.800 | Gerealiseerd | ||
5 | Inflatiecorrectie 2020 inzetten als bezuiniging | 480.000 | 480.000 | 480.000 | 480.000 | Gerealiseerd | ||
6 | Structureel verlagen van de post onvoorzien | 101.500 | 101.500 | 101.500 | 101.500 | Gerealiseerd | ||
7 | Bezuiniging op verbonden partijen 2022-2023 | 0 | 0 | 285.000 | 570.000 | Volgens plan | ||
8 | Belastingen en heffingen verhogen | 512.000 | 912.000 | 1.212.000 | 1.212.000 | Niet geheel volgens plan | ||
9 | Bezuinigingen bedrijfsvoering m.b.t. formatie en budgetten | 0 | 0 | 350.000 | 500.000 | Volgens plan | ||
45 | Implementatiebudget bezuinigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | Volgens plan | ||
46 | Verhoging Precariobelasting ter dekking subsidiëring culturele festivals en Muziekstad | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | Gerealiseerd | ||
Totaal 0. Bestuur en ondersteuning | 3.567.657 | 1.931.615 | 2.866.615 | 3.301.615 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
10 | Bezuinigingen op werkzaamheden gerelateerd aan infrastructurele projecten | 41.300 | 55.500 | 69.700 | 83.900 | Volgens plan | ||
11 | Bezuiniging op openbare wegen | 0 | 145.000 | 145.000 | 145.000 | Gerealiseerd | ||
Totaal 2. Verkeer, vervoer en waterstaat | 41.300 | 200.500 | 214.700 | 228.900 |
3. Economie
12 | Herinrichting Markt en Muldershof niet uitvoeren | 33.600 | 33.600 | 33.600 | 33.600 | Gerealiseerd | ||
13 | Inleveren formatie voor bedrijvenloket | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | Gerealiseerd | ||
Totaal 3. Economie | 55.600 | 55.600 | 55.600 | 55.600 |
4. Onderwijs
14 | Eerste twee dagdelen VVE bekostigen uit Rijksbudget OAB i.p.v. kinderopvang | 150.000 | 140.000 | 130.000 | 120.000 | Gerealiseerd | ||
15 | Onderzoek naar toekomst NME | 0 | 0 | 150.000 | 150.000 | Volgens plan | ||
16 | Anders inrichten doelgroepenvervoer Wmo door betere benutting reguliere OV mogelijkheden | 0 | 26.000 | 36.000 | 40.000 | Volgens plan | ||
17 | Inrichten doelgroepenvervoer, leerlingenvervoer in lijn met de aanbesteding | 0 | 10.000 | 20.000 | 50.000 | Volgens plan | ||
18 | Schoolklimaat. Na 2021 gemeentelijke co-financiering op preventieve activiteiten leerlingenzorg stopzetten. | 0 | 0 | 42.600 | 42.600 | Volgens plan | ||
19 | Individuele leerlinggelden / onderwijsbegeleiding | 0 | 110.000 | 110.000 | 110.000 | Volgens plan | ||
Totaal 4. Onderwijs | 150.000 | 286.000 | 488.600 | 512.600 |
5. Sport, cultuur en recreatie
20 | Financiële ondersteuning Zevenaar Run / Herfstloop stoppen | 0 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | Volgens plan | ||
21 | Stoppen met Uniek Sporten en Verenigingsondersteuning (Sportcontact) | 0 | 0 | 0 | 18.000 | Volgens plan | ||
22 | Afbouw subsidie aan Ataro BV | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | Gerealiseerd | ||
23 | Versneld afstoten grafieken uit gemeentelijke kunstcollectie | 17.500 | 17.500 | 0 | 0 | Volgens plan | ||
24 | Stoppen subsidiëring culturele festivals en Muziekstad | 0 | 0 | 0 | 30.000 | Volgens plan | ||
25 | Stopzetten subsidie Kunstwerk! onderdeel Volksuniversiteit | 0 | 0 | 45.000 | 90.000 | Volgens plan | ||
26 | Openbaar groen (integraal beheer openbare ruimte) | 60.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 | Volgens plan | ||
Totaal 5. Sport, cultuur en recreatie | 277.500 | 313.000 | 340.500 | 433.500 |
6. Sociaal domein
27 | Beëindigen pilot UWV | 25.000 | 0 | 0 | 0 | Gerealiseerd | ||
28 | Taakstellende korting kosten bedrijfsvoering Santé Partners algemeen maatschappelijk werk | 0 | 0 | 4.900 | 9.800 | Volgens plan | ||
29 | Financiële ondersteuning dorps- en wijkraden verlagen en beschikbare budget aanpassen aan huidige situatie | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | Volgens plan | ||
30 | Laten vervallen budget Vrijwilligerswerk | 0 | 0 | 0 | 10.500 | Volgens plan | ||
31 | Halveren subsidie sociaal raadsliedenwerk | 0 | 0 | 67.000 | 67.000 | Volgens plan | ||
32 | Herijking takenpakket Caleidoz | 0 | 0 | 67.000 | 134.000 | Volgens plan | ||
33 | Budget DoeDuiten beëindigen | 60.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | Volgens plan | ||
34 | Laten vervallen inwonerspanel per 2023 | 0 | 0 | 0 | 15.000 | Volgens plan | ||
35 | Het knooppunt mantelzorg stopzetten per 2021 | 0 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | Volgens plan | ||
36 | Taakstellende korting kosten bedrijfsvoering MEE | 0 | 0 | 2.500 | 5.000 | Volgens plan | ||
37 | Bijzondere bijstand - eigen bijdrage kosten Wmo niet meer vergoeden | 0 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | Volgens plan | ||
38 | Bijzondere bijstand - vergoeding huisinrichting verlagen | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | Volgens plan | ||
39 | Bijzondere bijstand - Kindpakket en Gelrepas versoberen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 105.000 | Volgens plan | ||
40 | Versoberen maatschappelijke begeleiding statushouders | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | Volgens plan | ||
41 | Besparingen realiseren op de uitgaven voor jeugd en wmo door o.a. verbetervoorstellen te implementeren | 1.000.000 | 1.350.000 | 1.650.000 | 2.000.000 | Niet geheel volgens plan | ||
Totaal 6. Sociaal domein | 1.152.500 | 1.683.500 | 2.124.900 | 2.629.800 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
42 | Bezuinigingen op invoering omgevingswet | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 0 | Gerealiseerd | ||
43 | Uitbreiding woningbouw Groot Holthuizen | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | Niet geheel volgens plan | ||
44 | P&R Spoorallee laten vervallen | 52.000 | 52.000 | 52.000 | 52.000 | Volgens plan | ||
Totaal 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 132.000 | 132.000 | 132.000 | 82.000 | ||||
Totaal vastgestelde bezuinigingen | 5.376.557 | 4.602.215 | 6.222.915 | 7.244.015 |
In deze voortgangsrapportage stellen wij voor van de volgende bezuinigingsmaatregelen het bedrag aan te passen:
3 | Afstoten gemeentelijk vastgoed | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 2.157.357 | 121.315 | 121.315 | 121.315 | ||
Aanpassing bij 1e VGR 2020 | -1.500.000 | 164.512 | 518.996 | -106.727 | ||
Aangepast bezuinigingsbedrag | 657.357 | 285.827 | 640.311 | 14.588 |
8 | Belastingen en heffingen verhogen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 512.000 | 912.000 | 1.212.000 | 1.212.000 | ||
Aanpassing bij 1e VGR 2020 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | ||
Aangepast bezuinigingsbedrag | 462.000 | 862.000 | 1.162.000 | 1.162.000 |
46 | Verhoging Precariobelasting ter dekking subsidiëring culturele festivals en Muziekstad | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
Aanpassing bij 1e VGR 2020 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | ||
Aangepast bezuinigingsbedrag | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Totale aanpassingen | -1.543.000 | 121.512 | 475.996 | -149.727 |
Hieronder het totaalsaldo van de vastgestelde bezuinigingen met het totaal van de aanpassingen. | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Vastgestelde bezuiniging | 5.376.557 | 4.602.215 | 6.222.915 | 7.244.015 | |
Aanpassingen 1e VGR | -1.543.000 | 121.512 | 475.996 | -149.727 | |
Aangepast saldo bezuinigingen | 3.833.557 | 4.723.727 | 6.698.911 | 7.094.288 |
In onderstaand overzicht ziet u per bezuinigingsvoorstel het oorspronkelijke bezuinigingsbedrag met de huidige status. Indien bij een voorstel het bedrag niet wordt gehaald, dan leest u het aangepaste bezuinigingsbedrag terug onder de noemer "aanpassing bij 1e VGR 2020". De aangepaste bezuinigingsbedragen maken integraal onderdeel uit van de financiële afwijkingen per programma.
Overzicht stand van zaken bezuinigingsvoorstellen |
0. Bestuur en ondersteuning |
1 | Nieuw college met 4 wethouders (i.p.v. 5) | |||||||
Bij de herindeling is afgesproken het college eenmalig uit te breiden met één wethouder. Dit betekent dat m.i.v. het nieuwe college de kosten van één wethouder komt te vervallen. Door het aannemen van een amendement heeft de raad besloten om deze bezuiniging niet in te voeren vanaf de nieuwe periode, maar al direct vanaf 2020. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | Het huidige college bestaat uit 4 wethouders en hiermee wordt voldaan aan de bezuinigingsopdracht. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 105.000 | 105.000 | 105.000 | 105.000 |
2 | Afboeken investeringen om structurele ruimte in de begroting te creëren. | |||||||
Structurele ruimte in de begroting creëren door vanuit de algemene reserve een reserve te vormen voor afschrijvingslasten van investeringen. Daardoor komt tegenover de jaarlijkse afschrijvingslast een even grote onttrekking aan de reserve afschrijvingslasten te staan. Hierdoor drukt de afschrijvingslast niet meer op de begroting. Voorgesteld wordt om eenmalig € 2.859.000 ten laste van de algemene reserve te brengen. Structureel levert dit een voordeel op in de exploitatie van € 197.000. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | In 2019 zijn ten laste van de algemene reserve twee nieuwe reserves afschrijvingslasten gevormd om de jaarlijkse afschrijvingslasten te onttrekken. Hierdoor ontstaat jaarlijks budgetruimte tot genoemde bedragen. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Bezuiniging in verband met realisatie schrappen van de bezuinigingslijst. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 197.000 | 197.000 | 197.000 | 197.000 |
3 | Afstoten gemeentelijk vastgoed | |||||||
Versneld afstoten in 2020 van 10 gemeentelijke panden/locaties. Acht van deze locaties zijn gemeentebreed beoordeeld en er zijn geen belemmeringen om over te gaan tot verkoop. Voor de overige locaties loopt nog een onderzoek, waaronder onderstaande 2 locaties. Echter voor deze locaties geldt dat deze voor verkoop interessant zijn (Vestersbos 4 uit financieel oogpunt, gelet op een te verwachten hoog verkoopbedrag) en omdat er al interesse is voor de andere locatie (Steenhuizen 6). | Bijsturing raad | |||||||
Stand van zaken: | Vanwege het uitstellen van de verkoop van vastgoed zoals opgenomen in het bezuinigingsvoorstel ontstaat er een nadeel in de begroting. Het incidentele nadeel op boekwinst ontstaat door de verschuiving en/of afstel van verkoop van deze panden. In 2020 is dit nadeel ca € 1.500.000. In 2021 ontstaat een voordeel van € 300.000,- en in 2022 een voordeel van € 655.000,- ten opzichte van de bezuinigingsmaatregel. Per saldo is dit een negatieve incidentele afwijking van € 545.000 in de begroting. Dit nadeel wordt deels veroorzaakt doordat de verkoop van Vestersbos is komen te vervallen. Er loopt nu een haalbaarheidsonderzoek naar nieuwbouw voor primair- en voortgezet onderwijs op deze locatie. Naast het incidentele nadeel is ook sprake van een nadeel in de exploitatiekosten in 2021 van circa € 135.000, aflopend naar een nadeel van circa € 107.000 in 2023. De verschuivingen in tijd hebben te maken met het opstellen van de ruimtelijke kaders zodat we vastgoed voor de juiste marktconforme prijs kunnen verkopen. Om de verkoop van de panden mogelijk te maken zijn er frictiekosten in de vorm van wijzigingskosten van bestemmingsplannen en (mogelijke) bodemonderzoeken. Mogelijk dat het wijzigen van bestemmingsplannen van locaties resulteert in een hogere verkoopopbrengst dan eerder is aangenomen. Om het verlies aan opbrengsten te compenseren starten we een onderzoek om vastgoed, wat niet in het oorspronkelijke bezuinigingsvoorstel is opgenomen, versneld te gaan verkopen. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Wij onderzoeken of en in hoeverre we door het versneld af stoten van ander vastgoed dit verlies kunnen compenseren. Wij informeren u over de voortgang in de 2e voortgangsrapportage 2020. Daarnaast leggen wij dit jaar het Integraal Accommodatieplan aan u voor. Dit plan maakt inzichtelijk welke panden op middellange termijn afgestoten kunnen worden gekoppeld aan een ruimtelijke visie. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 2.157.357 | 121.315 | 121.315 | 121.315 | ||||
Aanpassing bij 1e VGR 2020 | -1.500.000 | 164.512 | 518.996 | -106.727 | ||||
Aangepast bezuinigingsbedrag | 657.357 | 285.827 | 640.311 | 14.588 |
4 | Geen telefonie vanaf 18:00 uur tijdens avondopenstellingen | |||||||
Ons voorstel is om tijdens beide avondopenstellingen na 18.00u onze telefoonlijn niet meer open te zetten omdat we zien dat na 18.00u vrijwel niet meer wordt gebeld. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | Per 1-1-2020 zijn we ook op maandag en woensdag tot 17.00u telefonisch bereikbaar. We hebben hiervoor gekozen zodat we dezelfde tijden aanhouden als dinsdag en donderdag. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 4.800 |
5 | Inflatiecorrectie 2020 inzetten als bezuiniging | |||||||
Voor inflatiecorrectie is in 2020 € 1.500.000 structureel beschikbaar. Hiervan is ongeveer € 600.000 nodig voor salarismaatregelen vanwege een nieuw afgesloten cao. Van het restantbedrag is beoordeeld of de inflatiecorrectie als bezuiniging kan worden ingezet. Hieruit blijkt dat een bedrag van € 480.000 bezuinigd kan worden door op budgetten geen inflatiecorrectie hoeft te worden toegekend. Daarbij is o.a. rekening gehouden met het project financiële basis op orde. Hierbij is geconcludeerd dat de bijgestelde budgetten naar verwachting toereikend zijn voor de uitgaven in 2020. Daarnaast is bij gemeenschappelijke regelingen via de verwerking van de begrotingen 2020 in diverse tussentijdse rapportages het budget al verhoogd met inflatie. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | In de meerjarenbegroting is vanaf 2020 voor een bedrag van € 480.000 aan inflatiecorrectie niet toegekend aan de budgetten. De bezuinigingstaakstelling is daarmee gerealiseerd. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Wij stellen voor de bezuiniging als gerealiseerd aan te merken. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 480.000 | 480.000 | 480.000 | 480.000 |
6 | Structureel verlagen van de post onvoorzien | |||||||
In de begroting is een post onvoorzien opgenomen van € 126.500. Deze post is bedoeld om financiële tegenvallers op te vangen. Wij stellen voor om deze post te verlagen tot € 25.000. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | De raming voor onvoorzien is verlaagd en wij verwachten met het verlaagde budget uit te komen. We zijn kritisch in de toekenning van voorstellen ten laste van onvoorzien. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 101.500 | 101.500 | 101.500 | 101.500 |
7 | Bezuiniging op verbonden partijen 2022-2023 | |||||||
Zevenaar moet de komende jaren fors bezuinigen op de gemeentelijke exploitatie. Alle sectoren van gemeentelijk beleid moeten daaraan een bijdrage verlenen. Het is niet meer dan redelijk dat Zevenaar dit ook verbonden partijen vraagt, tenzij er een gegronde reden is om dat niet te doen. Gezien de omvang van de bezuinigingsopgave (€ 8 miljoen tot en met 2023) is de korting op de bijdrage van Zevenaar aan verbonden partijen in 2022 en 2023 en volgend van respectievelijk 2,5% en 5% daarmee in redelijke verhouding. Dat leidt tot de volgende opgave per verbonden partij. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De komende periode gaat Zevenaar stevig inzetten om binnen de deelnemers van de verbonden partijen steun te verkrijgen voor de bezuinigingstaakstelling. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 285.000 | 570.000 |
8 | Belastingen en heffingen verhogen | |||||||
Concreet voorstel
Totaalbedrag voorstel vanaf 2022 € 1.212.000,-- | Niet geheel volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | In de decemberraad heeft uw raad de verordeningen onroerendezaakbelasting en hondenbelasting conform de bezuiningsvoorstellen vastgesteld. Deze bedragen worden dan ook gerealiseerd. In de januariraad heeft uw raad bij amendement besloten het tarief van de vermakelijkhedenretributie te halveren ten opzichte van het bezuinigingsvoorstel. Daarnaast is het evenement Dreampop geschrapt. Dit betekent een vermindering van de begrote inkomsten van structureel € 50.000. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 512.000 | 912.000 | 1.212.000 | 1.212.000 | ||||
Aanpassing bij 1e VGR 2020 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | ||||
Aangepast bezuinigingsbedrag | 462.000 | 862.000 | 1.162.000 | 1.162.000 |
9 | Bezuinigingen bedrijfsvoering m.b.t. formatie en budgetten | |||||||
Binnen de bedrijfsvoering van de gehele organisatie zijn budgetten en formatie waarop bezuinigd kan worden. Deze bezuinigingen zien toe op formatieve vermindering op strategisch, tactisch en operationeel niveau en verlaging van bedrijfsvoeringsbudgetten. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Als onderdeel van de bezuinigingen 2020-2023 heeft de raad besloten in 2022 € 350.000 en vanaf 2023 structureel € 500.000 in de interne bedrijfsvoering te gaan besparen. Dit wordt gerealiseerd door te besparen op onder meer de budgetten voor opleidingen, teambuilding, formatie bij het secretariaat en KCC-zorg. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 350.000 | 500.000 |
45 | Implementatiebudget bezuinigingen | |||||||
In het raadsvoorstel bij de begroting 2020-2023 inclusief bezuinigingsmaatregelen is een budget van € 200.000 beschikbaar gesteld voor frictie- en implementatiekosten. Het budget wordt gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Van het beschikbare bedrag van € 200.000 voor frictie- en implementatiekosten is eind 2019 € 25.000 toegezegd voor kosten van onderzoek naar de toekomst van NME. Hierna resteert nog € 175.000 voor frictie-en implementatiekosten. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 0 | 0 |
46 | Verhoging Precariobelasting ter dekking subsidiëring culturele festivals en Muziekstad | |||||||
Bij de behandeling van de begroting op 6 en 7 november 2019 heeft de raad een amendement aangenomen om de precariobelasting met € 10.000 te verhogen ('Amendement subsidie Culturele festivals en Muziekstad, bezuinigingsvoorstel 24'). | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | Uw raad heeft de strekking van het aangenomen amendement bij de begrotingsbehandeling op 6 en 7 november formeel vastgesteld in de verordening precariobelasting tijdens de decemberraad. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
De tariefsaanpassing levert structureel € 7.000 meer op dan begroot doordat er structureel meer inkomsten zijn dan begroot. Dit heeft eveneens effect op het "bezuinigingsbedrag". Voorgesteld wordt dit bedrag structureel op te nemen in de begroting. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||||
Aanpassing bij 1e VGR 2020 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | ||||
Aangepast bezuinigingsbedrag | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
10 | Bezuinigingen op werkzaamheden gerelateerd aan infrastructurele projecten | |||||||
Bezuinigen op werkzaamheden gerelateerd aan de infrastructurele projecten. De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht Het gaat om een totaalbedrag van € 3.120.000 voor de periode 2019-2022. Hier vallen dus meerdere projecten onder. Bezuinigingen zijn mogelijk bij 4 onderdelen. Deze worden hieronder nader toegelicht: Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering. Monitoring geluid, fijnstof en trillingen Schrappen planstudie Noordelijke Randweg: € 149.600. Bedrag is opgebouwd uit € 99.600 (restant 2018) en nieuw gevraagd krediet | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De projecten lopen op schema, zowel qua planning als bugettering. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 41.300 | 55.500 | 69.700 | 83.900 |
11 | Bezuiniging op openbare wegen | |||||||
Algemene bezuiniging op het onderhoud van de openbare wegen. Vanuit een taakstelling 5% bezuinigen op de openbare wegen. Toelichting: Medio 2020 zijn alle beheergegevens en inspectiegegevens compleet op grond waarvan een reëel beeld kan worden geschetst van de noodzakelijke omvang van de budgetten voor beheer en onderhoud voor wegen en bruggen. De verwachting is dat de budgetten ontoereikend zijn voor een minimaal onderhoudsniveau en er geen ruimte is voor bezuiniging. Gelet op de gestelde taakstelling wordt ondanks het vorenstaande een voorstel gedaan voor een bezuiniging van een bepaald percentage op het gehele budget, ingaande vanaf 2021. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | Het te bezuinigen bedrag is in de begroting verwerkt. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Wij stellen voor de bezuiniging als gerealiseerd aan te merken. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 145.000 | 145.000 | 145.000 |
3. Economie |
12 | Herinrichting Markt en Muldershof niet uitvoeren | |||||||
In het coalitieakkoord is opgenomen dat het openbaar gebied van Zevenaar goed is onderhouden en netjes is. Specifiek ten aanzien van de Markt en Muldershof is in de Centrumvisie Zevenaar (vastgesteld 16 december 2015) het volgende opgenomen: 4.7 Openbare ruimte -pleinen Partijen Termijn Budget uitvoeringskosten: Op het moment dat er weer financieel dekking beschikbaar is om tot uitvoering van het project over te gaan, zal dit opnieuw aan de raad worden voorgelegd. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | Door de bezuiniging is het krediet komen te vervallen, en dus ook de activiteit. Feitelijk waren we nog niet begonnen met de voorbereiding en de uitvoering. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Beeindigen activiteit Herinrichting Markt en Muldershof. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 33.600 | 33.600 | 33.600 | 33.600 |
13 | Inleveren formatie voor bedrijvenloket | |||||||
Voor ondernemers bestaat het bedrijvenloket voor informatie over Omgevingsvergunningen. Hier kan men terecht voor informatie over bouwmogelijkheden en nadere vragen over vergunningen. De dienstverlening vanuit dit punt aan ondernemers komt te vervallen. Vragen vanuit ondernemers over vergunningen, bouwmogelijkheden etc. gaan dan verlopen via de reguliere aanspreekpunten (met name de casemanagers). | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | Het bedrijvenloket is komen te vervallen sinds 1 januari 2020. De bezuiniging is gerealiseerd door betreffend bedrag te bezuinigen en te verminderen op de formatie. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Deze bezuiniging als gerealiseerd aan te merken. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 |
4. Onderwijs |
14 | Eerste twee dagdelen VVE bekostigen uit Rijksbudget OAB i.p.v. kinderopvang | |||||||
De gemeente is wettelijk verplicht om 4 dagdelen voorschoolse educatie aan te bieden. Op dit moment worden de eerste twee dagdelen bekostigd uit gemeentelijk budget. Dagdeel 3 en 4 worden bekostigd uit het Rijksbudget OAB. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | Aanpassing financiering van VVE dagdelen 1 en 2 uit OAB budget is gerealiseerd in 2019. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Wij stellen voor de bezuiniging als gerealiseerd aan te merken. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 150.000 | 140.000 | 130.000 | 120.000 |
15 | Onderzoek naar toekomst NME | |||||||
Instemmen met de opdrachtverlening aan afdeling RO om een toekomstvisie voor de NME nader uit te werken in een werkgroep. Toelichting: Er is een werkgroep opgericht. Deze werkgroep gaat het komende jaar 2020 drie scenario’s nader uitwerken in een toekomstvisie. De scenario’s bestaan uit: De verwachting is dat scenario 2 en 3 financieel minder gaan bijdragen dan scenario 1. Voorgesteld wordt om nu uit te gaan van scenario 1 per 2022 (NME werkt per schooljaar, dus gaat in de praktijk per sept 2021 in). | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | In 2020 onderzoekt een werkgroep de toekomstbestendigheid van NME. Hierbij wordt rekening gehouden met drie scenario's: | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 150.000 | 150.000 |
16 | Anders inrichten doelgroepenvervoer Wmo door betere benutting reguliere OV mogelijkheden | |||||||
Het Wmo vervoer wordt steeds duurder. In de nieuwe aanbesteding wordt ingezet op ‘opvolgend vervoer’. Dat betekent dat eerst de leerlingen naar school worden gebracht en daarna de inwoners die naar dagbesteding gaan. Dat bespaart aanschaf van extra busjes. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Er zijn nu verkennende gesprekken met diverse aanbieders van software waarmee een gedeelte van het voorliggend het vervoer ingeregeld kan worden. Dit leidt in het tweede kwartaal tot het aanvragen van offertes voor deelauto's en/of een aanbesteding voor bijbehorende software. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 26.000 | 36.000 | 40.000 |
17 | Inrichten doelgroepenvervoer, leerlingenvervoer in lijn met de aanbesteding | |||||||
Om de stijgende kosten van het leerlingenvervoer tegen te gaan wordt onderzocht hoe de huidige vervoersvraag gekoppeld kan worden aan het stimuleren van de zelfredzaamheid van ouders en kinderen. Denk daarbij aan Go OV, auti-app, inzet vrijwilligers die meefietsen, voorliggende voorzieningen, etc. Daarnaast gaan we in gesprek met ouders om een beroep te doen om hun kind zelf te vervoeren. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het eerste kwartaal van 2020 is gewerkt aan het maken van een businesscase 'doelgroepenvervoer'. Deze wordt in april opgeleverd. In deze businesscase is onderzocht welke interventies effectief zijn bij de inzet van alternatief leerlingenvervoer. U kunt daarbij denken aan inzet van een app, OV- advies, integrale aanpak met zorg en onderwijs. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 10.000 | 20.000 | 50.000 |
18 | Schoolklimaat. Na 2021 gemeentelijke co-financiering op preventieve activiteiten leerlingenzorg stopzetten. | |||||||
De gemeente werkt samen met Politie Basisteam Rivierenland Oost en Liemers College om schoolveiligheid te vergroten. Dit is vastgelegd in een convenant. Het Jongerenwerk geeft op locatie Landeweer sinds oktober 2018 invulling aan de pilot: Jongerenwerk op School. Hiervoor is door het Liemers College, in het kader van de netwerksamenwerking, de unit LC Jong geplaatst. Gezamenlijk doel: bouwen aan een betekenisrelatie met jongeren waardoor jongeren zich gezien en gewaardeerd voelen. Zo nodig leidt jongerenwerk jongeren sneller toe naar de juiste hulp op maat waardoor (dure) gespecialiseerde hulp op termijn afneemt. In 2021 wordt een evaluatie uitgevoerd, zodat op dat moment een heroverweging kan worden gemaakt. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De ketenpartners geven richting aan de samenwerkingsagenda 2020-2021. Daarbij is besloten de thema’s inhoudelijk te borgen op de driehoek: monitoren gebruik - voorlichting ouderbetrokkenheid. Vanaf begrotingsjaar 2022 komt de gemeentelijke cofinanciering in de samenwerkingsagenda Schoolveiligheid te vervallen conform voorstel 18. Met de gerealiseerde bezuiniging voorstel 18 is de Module Onderwijszaken geen trekker meer in de integrale beleidsuitvoering Schoolveiligheid. In 2021 wordt een evaluatie uitgevoerd, zodat op dat moment een heroverweging kan worden gemaakt. Lokale beleidsaccenten zijn essentieel om het gunstige percentage Voortijdig Schoolverlaten te kunnen continueren. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 42.600 | 42.600 |
19 | Individuele leerlinggelden / onderwijsbegeleiding | |||||||
Op dit moment krijgen de schoolbesturen van de gemeente geld om individuele leerlingenzorg in te kopen. Het bedrag wordt berekend aan de hand van een leerlingbedrag x het aantal leerlingen dat onder dat schoolbestuur valt. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De scholen zijn tijdig geinformeerd en voorbereid op het stopzetten van deze subsidie. Voor 2020 wordt er nog gewerkt met de subsidie, vanaf volgend 2021 zal de bezuiniging ingaan. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 110.000 | 110.000 | 110.000 |
5. Sport, cultuur en recreatie |
20 | Financiële ondersteuning Zevenaar Run / Herfstloop stoppen | |||||||
Zevenaar subsidieert jaarlijks een hardloopwedstrijd. In het verleden was dat de Zevenaar Run en de laatste vijf jaar de Herfstloop in Babberich. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Besloten is om deze bezuiniging in 2021 in te laten gaan. De organisatie geeft aan dat de hardloopwedstrijd niet meer zal plaatsvinden. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
21 | Stoppen met Uniek Sporten en Verenigingsondersteuning (Sportcontact) | |||||||
Voorstel om te stoppen met Uniek Sporten en Verenigingsondersteuning (Sportcontact) als onderdeel van sportstimulering bij de inwoners van de gemeente Zevenaar en geen uitvoering meer te geven aan het sportbeleid “Zin in Sport” 2013-2020. Bij de begrotingsbehandeling heeft de raad een amendement met betrekking tot dit voorstel aangenomen. Besloten is om deze bezuiniging de eerste drie jaar te schrappen en daarmee pas in 2023 in te laten gaan. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Bij de begrotingsbehandeling heeft de raad een amendement met betrekking tot dit voorstel aangenomen. Besloten is om deze bezuiniging de eerste drie jaar te schrappen en daarmee pas in 2023 in te laten gaan. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 0 | 18.000 |
22 | Afbouw subsidie aan Ataro BV | |||||||
Ataro B.V heeft de laatste 2 jaren met winst afgesloten. Voorstel is om het subsidiebedrag de komende jaren te verlagen. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | In het regulier overleg met Ataro is gesproken over het nieuwe vastgestelde bezuinigingsbedrag en in de beschikking budgetsubsidie 2020 voor Ataro is aangegeven dat de gemeenteraad de subsidie heeft vastgesteld op een lager subsidiebedrag. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
23 | Versneld afstoten grafieken uit gemeentelijke kunstcollectie | |||||||
In 2011 is een belangrijk deel van de Peter Stuyvesant kunstcollectie door British American Tobacco (BAT) onder voorwaarden aan de | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De werken zijn getaxeerd. De voorbereidingen voor de verkoop zijn afgerond. Als de maatregelen rondom het corona virus niet te beperkend werken start de verkoop voor de zomer. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 17.500 | 17.500 | 0 | 0 |
24 | Stoppen subsidiëring culturele festivals en Muziekstad | |||||||
We subsidiëren jaarlijks onder meer Muziekstad, het SevenArt en het Buitenblik festival. De subsidie is voor hen een welkome aanvulling, maar geen absolute noodzaak. Schaal en omvang van de activiteiten verminderen naar verwachting als subsidie gestaakt wordt, maar activiteiten kunnen mogelijk in afgeslankte vorm door gaan. Door de subsidiering van deze culturele activiteiten te schrappen kan uiteindelijk jaarlijks € 30.000 worden bespaard. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De bezuiniging zal per 2023 doorgevoerd worden. De organisaties zijn hier van op de hoogte gesteld. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 0 | 30.000 |
25 | Stopzetten subsidie Kunstwerk! onderdeel Volksuniversiteit | |||||||
Het educatieve aanbod van de Volksuniversiteit, onderdeel van Kunstwerk!, sluit onvoldoende aan bij de ambities en beleidsdoelstellingen van de gemeente Zevenaar. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | In de beschikking 2020 is de taakstelling formeel aangekondigd, nadat dit eerder al ambtelijk en bestuurlijk informeel was gedaan. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 45.000 | 90.000 |
26 | Openbaar groen (integraal beheer openbare ruimte) | |||||||
Terugbrengen beeldkwaliteitsscenario van de openbare ruimte van ‘balans’ naar ‘basisplus’. In het huidige voorkeursscenario ‘balans' zorgt de gemeente ervoor dat de openbare ruimte die veel door inwoners en bezoekers worden bezocht er netjes bij ligt. In dit voorkeursscenario hebben de centra van de kernen, de hoofdwegen, accentplekken en de begraafplaatsen een hoge beeldkwaliteit mee. De eerste indruk moet goed zijn. Dit draagt bij aan een goed vestigingsklimaat voor bewoners en bedrijven. In de overige gebieden geldt een basiskwaliteit. Van belang is om op te merken dat dit scenario alleen betrekking heeft op het verzorgende onderhoud van de openbare ruimte en niet op het technische onderhoud. Voorgesteld wordt om dit scenario terug te brengen naar scenario ‘basisplus’, waardoor een structurele besparing van € 90.000 wordt gerealiseerd. Scenario ‘basisplus’ vormt de middenweg tussen de nulmeting en het ‘realistische ideaalplaatje’ van scenario ‘balans’. Enkele functionele eenheden worden in dit scenario toch onderhouden op het hoogste Zevenaarse kwaliteitsniveau (centrum, accentpunten en begraafplaatsen), het buitengebied behoudt de huidige kwaliteit laag en alle overige gebieden worden onderhouden op kwaliteitsniveau basis. Voor het moment van invoeren van de bezuiniging houden wij rekening met lopende contracten in 2020 richting uitvoeringsdiensten. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het te bezuinigen bedrag is in de begroting verwerkt. Aanbestedingen vallen binnen de raming. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 60.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 |
6. Sociaal domein |
27 | Beëindigen pilot UWV | |||||||
In de kadernota 2018-2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met de pilot UWV. Doelstelling van de pilot is om cliënten van UWV, waarbij het einde van de WW-termijn in zicht is, gericht te begeleiden voordat hij of zij zich meldt bij de RSD. De gemeenteraad stelde voor 2018 €25.000, 2019 €50.000 en 2020 € 25.000 ter beschikking hier voor, te dekken uit de Algemene reserve. De genoemde bedragen 2019 en 2020 kunnen worden bezuinigd, dus in totaal €75.000. De vrijvallende aanwending van de Algemene reserve wordt als (negatieve) frictiekosten verrekend. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | De pilot is inmiddels beëindigd. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Wij stellen voor de bezuiniging als gerealiseerd aan te merken. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 25.000 | 0 | 0 | 0 |
28 | Taakstellende korting kosten bedrijfsvoering Santé Partners algemeen maatschappelijk werk | |||||||
Organisatiebreed is afgesproken dat voor alle maatschappelijke partners, net als de verbonden partijen, een taakstellende korting op de kosten van de bedrijfsvoering moet worden gerealiseerd. Op basis van de taakstellende opgave gaat het om 2,5% in 2022 en 5% in 2023, of zoveel eerder als mogelijk. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het bezuinigingsbesluit is besproken met de regiomanager en opgenomen in de subsidiebeschikking 2020. De bezuiniging start vanaf 2022. Op dit moment is geen verdere actie nodig. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 4.900 | 9.800 |
29 | Financiële ondersteuning dorps- en wijkraden verlagen en beschikbare budget aanpassen aan huidige situatie | |||||||
Jaarlijks ontvangen de 10 dorpsraden een subsidie van € 1.250 als tegemoetkoming. Voorgesteld wordt dit bedrag te behouden. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Per 2020 is een bedrag van € 17.500 bezuinigd op de bijdrage aan Zevenaarse dorps- en wijkraden. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 |
30 | Laten vervallen budget Vrijwilligerswerk | |||||||
In onze gemeentelijke begroting is een bedrag opgenomen voor het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties en haar vrijwilligers. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Per 2023 zal de bezuiniging van het budget vrijwilligerswerk ad € 10.500 worden doorgevoerd. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 0 | 10.500 |
31 | Halveren subsidie sociaal raadsliedenwerk | |||||||
Santé Partners verzorgt de uitvoering van sociaal raadsliedenwerk. Het is een algemeen toegankelijke voorziening. Niet verplicht, wel preventief. Op allerlei vlak (sociaal, juridisch, belastingen, inkomen, arbeidsrechtelijk, etc.) kunnen inwoners met korte (hulp)vragen terecht. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het bezuinigingsbesluit is besproken met de regiomanager en opgenomen in de subsidiebeschikking 2020. De bezuiniging start vanaf 2022. Op dit moment is geen verdere actie nodig. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 67.000 | 67.000 |
32 | Herijking takenpakket Caleidoz | |||||||
Aan welzijnsorganisatie Caleidoz wordt een subsidie verleend voor de uitvoering van gemeentelijk beleid. De activiteiten en producten hebben met name een preventief karakter en het aanbod richt zich op voorliggende, algemeen toegankelijke, voorzieningen. Voorgesteld wordt een korting van 10% te realiseren door het takenpakket te herijken. Dit wordt verwerkt in de prestatieafspraken met deze organisatie. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het bezuinigingsbesluit is besproken met de directeur-bestuurder en opgenomen in de beschikking van de subsidieverlening 2020 aan Caleidoz. De bezuiniging start vanaf 2022. Op dit moment is geen verdere actie nodig. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 67.000 | 134.000 |
33 | Budget DoeDuiten beëindigen | |||||||
Sinds maart 2019 bestaat de subsidieregeling DoeDuiten. Deze regeling is in het leven geroepen om kleine inwonerinitiatieven met een maximumbedrag van € 2.500 te kunnen ondersteunen. Voorgesteld wordt om het structurele budget voor de DoeDuiten te laten vervallen. Echter voor deze collegeperiode stellen we voor een bestemmingsreserve “DoeDuiten” te vormen ten laste van de Algemene Reserve. Hieruit onttrekken wij de komende 3 jaar € 50.000 per jaar, zodat voor 3 jaar toch een budget van € 50.000 beschikbaar blijft. Voor het jaar 2020 heeft het college besloten € 40.000 van de geraamde € 100.000 te willen benutten voor 75 jaar vrijheid. Het te besparen bedrag voor 2020 zal derhalve € 60.000 bedragen. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Voor deze collegeperiode is een bestemmingsreserve “DoeDuiten” gevormd ten laste van de Algemene Reserve. Hieruit onttrekken wij de komende 3 jaar € 50.000 per jaar, zodat voor 3 jaar toch een budget van € 50.000 beschikbaar blijft. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 60.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
34 | Laten vervallen inwonerspanel per 2023 | |||||||
In het kader van Zevenaar Verbindt is het inwonerspanel opgericht. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Per 2023 zal een bedrag van 15000 bezuinigd worden door het laten vervallen van het inwonerpanel. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 0 | 15.000 |
35 | Het knooppunt mantelzorg stopzetten per 2021 | |||||||
Middels prestatieafspraken wordt Caleidoz gevraagd meer praktische vormen van mantelzorgondersteuning te ontwikkelen, wat een wettelijke verplichting is. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | In het eerste kwartaal is vooral aandacht besteed aan de uitvoering van Mantelzorg Zevenaar. In een parallel proces is gewerkt aan een procesvoorstel hoe de doorontwikkeling eruit kan zien. We kijken of er slimme combinaties te maken zijn met de uitvoering van mantelzorgtaken zoals Caleidoz dat nu vormgeeft en de taken van Mantelzorg Zevenaar. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
36 | Taakstellende korting kosten bedrijfsvoering MEE | |||||||
Organisatiebreed is afgesproken dat voor alle maatschappelijke partners er, net als de verbonden partijen, een taakstellende korting op de kosten van de bedrijfsvoering moet worden gerealiseerd. Op basis van de taakstellende opgave gaat het om 2,5% in 2022 en 5% in 2023, of zoveel eerder als mogelijk. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het bezuinigingsbesluit is besproken met de regiomanager en gemeld in de subsidiebeschikking 2020. De bezuiniging start vanaf 2022. In 2020 is verder geen verdere actie nodig. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 0 | 2.500 | 5.000 |
37 | Bijzondere bijstand - eigen bijdrage kosten Wmo niet meer vergoeden | |||||||
Bijzondere bijstand verlenen wij aan inwoners die niet beschikken over middelen om te voorzien in bijzondere en noodzakelijke kosten. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het bezuinigingsvoorstel moet worden verwerkt in de beleidsregels bijzondere bijstand. Deze beleidsregels worden dit jaar aangepast en treden in 2021 in werking. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
38 | Bijzondere bijstand - vergoeding huisinrichting verlagen | |||||||
Bijzondere bijstand verlenen wij aan inwoners die niet beschikken over middelen om te voorzien in bijzondere en noodzakelijke kosten. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Het bezuinigingsvoorstel moet worden verwerkt in de beleidsregels bijzondere bijstand. Deze beleidsregels worden dit jaar aangepast en treden in 2021 in werking. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
39 | Bijzondere bijstand - Kindpakket en Gelrepas versoberen | |||||||
Kinderen moeten mee kunnen doen in de samenleving, ongeacht de financiële situatie van hun ouders. In het kindpakket zitten minimaregelingen en voorzieningen die hieraan tegemoet komen, waaronder de fietsregeling, stad-in-bonnen en Meedoenpas. Landelijk krijgt de gemeente hier financiële middelen voor (zogenaamde Klijnsmagelden). Bij de begrotingsbehandeling heeft de raad een amendement met betrekking tot dit voorstel aangenomen. Besloten is om deze bezuiniging de eerste drie jaar te versoberen. Dit betekent dat het bezuinigingsbedrag in 2020 t/m 2022 € 50.000 wordt. In 2023 blijft het bezuinigingsbedrag ongewijzgd € 105.000. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De Meedoenpas is met ingang van 2020 afgeschaft en de Stadinbonnen worden eind 2020 met een aangepast tegoedbedrag verstrekt. Daarnaast wordt een alternatief systeem voor de Gelrepas ingekocht met lagere uitvoeringskosten. Om dit alternatief systeem te implementeren worden in 2020 eenmalig implementatiekosten gemaakt. Deze worden bekostigd uit het minimabeleid. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 105.000 |
40 | Versoberen maatschappelijke begeleiding statushouders | |||||||
De gemeente koopt de maatschappelijke begeleiding van statushouders in bij Vluchtelingenwerk. De gemeente neemt o.a. het VIP-traject (18 maanden) af. Dit traject, gericht op integratie en participatie, is intensiever en duurt langer dan het basistraject maatschappelijke begeleiding. Voorstel is om enkel nog basistrajecten (8 maanden) af te nemen. | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Met Vluchtelingenwerk maken we dit jaar concrete afspraken over de maatschappelijke begeleiding aan statushouders in 2021 en de hiervoor geplande bezuiniging. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de nieuwe wet inburgering per 1 juli 2021 en de mogelijke consequenties hiervan voor de maatschappelijke begeleiding. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
41 | Besparingen realiseren op de uitgaven voor jeugd en wmo door o.a. verbetervoorstellen te implementeren | |||||||
Dit voorstel ziet erop toe dat in totaal € 2.000.000 taakstellend in 2023 wordt bespaard door het implementeren van de verbetervoorstellen voor jeugd en wmo. Deze voorstellen zijn o.a.: Naast bovenstaande lokale zaken wordt er regionaal ook ingezet op inkoop en jeugdzorg. Deze voorstellen worden binnen de organisatie in gang gezet. BDO ondersteunt ons hierbij. | Niet geheel volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | Begin 2020 is het beleidsplan sociaal domein 2020-2023 vastgesteld. Op basis van dit beleidsplan zijn we nu bezig met concrete acties door een uitvoeringsagenda op te stellen. De effecten hiervan moeten er voor zorgen dat de bezuinigingsopdracht wordt gehaald. Op dit moment zien wij geen aanleiding om de bezuinigingsbedragen aan te passen. De huidige situatie maakt het echter ongewis of we de geplande bezuinigingen zonder vertraging behalen. Dat laat onverlet dat onze inzet daar wel op gericht is. | |||||||
Voorstel raad: | ||||||||
Kennis nemen van de gepresenteerde stand van zaken. | ||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 1.000.000 | 1.350.000 | 1.650.000 | 2.000.000 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
42 | Bezuinigingen op invoering omgevingswet | |||||||
In de periode 2019-2022 korten op het budget voor de invoering van de Omgevingswet Bedragen opgenomen in begroting: Bedragen na bezuiniging: Toelichting: 2018 € 190.000,- Bovenstaande bedragen zijn in de kadernota opgenomen voor de komende jaren. | Gerealiseerd | |||||||
Stand van zaken: | De vastgestelde bezuinigingsbedragen hoeven niet te worden aangepast. De opgave is binnen de bedragen uit te voeren tot en met 2022. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 0 |
43 | Uitbreiding woningbouw Groot Holthuizen | |||||||
Het in ontwikkeling brengen van het volgende buurtschap De Holtkamp. Het gaat dan om het vierde buurtschap van de in totaal geplande 5 buurtschappen. Een voorzichtige raming laat zien dat elke extra woning een “netto” opbrengst van € 15.000,- oplevert. Uitgaande van 100 woningen levert dit € 1.500.000,- op. Dit voorstel ziet op een incidenteel bedrag van € 1.500.000 en een structureel bedrag van jaarlijks € 30.000. | Niet geheel volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | We hebben de planvorming opgestart. De uitgangspunten zijn in beeld gebracht en momenteel wordt het stedenbouwkundig model uitgewerkt. Vervolgens zal er een grondexploitatie worden opgesteld. Die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd ter vaststelling. De planvorming is niet verwerkt bij de herziening van de grex per 01-01-2020, daarom wordt de genoemde bezuiniging mogelijk later gerealiseerd. Afhankelijk van de door de raad gemaakte keuzes bij vaststelling zullen de bezuinigingsbedragen naar boven dan wel beneden worden bijgesteld. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
44 | P&R Spoorallee laten vervallen | |||||||
Laten vervallen bedrag voor P&R op de Spoorallee. Binnen de grondexploitatie Zevenaar Oost Bedrijven is een budget opgenomen ten behoeve van de realisatie van een P&R op de Spoorallee. Dit budget is in 2010 geformaliseerd en houdt verband met een nog te realiseren station Zevenaar Oost. De bedoeling was om een bijdrage beschikbaar te stellen voor de exploitatie van een P&R nabij dit station. Het idee was onder meer dat autoreizigers vanaf de A12 de snelweg zouden verlaten en in ruil voor een (goedkoop) parkeerkaartje de trein zouden nemen. Vrijval van dit budget zou een eenmalig voordelig effect hebben op de grondexploitatie van € 2.615.000,-. Met dit bedrag kan de bestaande verliesvoorziening komen vrij te vallen. De vrijval van dit bedrag betekent daarnaast een structureel voordeel als het gaat om de rentetoerekening. Immers, aan een verliesvoorziening dient jaarlijks rente te worden toegevoegd van 2%. De rentebesparing bedraagt € 52.000,- wat structureel is. Bezuinigingsvoorstel: | Volgens plan | |||||||
Stand van zaken: | De genoemde vrijval van het budget vindt conform planning plaats bij de herziening van de grondexploitatie per 1 januari 2020. Hierdoor wordt de bezuinigingstaakstelling gerealiseerd. | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vastgesteld bezuinigingsbedrag | 52.000 | 52.000 | 52.000 | 52.000 |