6. Sociaal domein

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Baten

Meerjarenbegroting 2020-2023

11.271

11.163

11.163

11.163

Tot de 1e Voortgangsrapportage

10

Baten tot de 1e Voortgangsrapportage

11.281

11.163

11.163

11.163

Mutaties 1e Voortgangsrapportage

2. Actualisatie bestaand beleid

287

0

84

0

Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed

-84

0

84

0

Ontwikkeling uitkeringslasten/-baten

371

0

0

0

Totaal mutaties baten 1e Voortgangsrapportage

287

0

84

0

Totaal baten na de 1e Voortgangsrapportage

11.568

11.163

11.247

11.163

Lasten

Meerjarenbegroting 2020-2023

55.883

54.821

54.107

53.481

Tot de 1e Voortgangsrapportage

426

-776

-1.017

-801

Lasten tot de 1e Voortgangsrapportage

56.309

54.045

53.090

52.680

Mutaties 1e Voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

226

93

93

93

Actualiseren budget Participatiewet

49

49

49

49

Actualiseren budgetten voor het minimabeleid

263

0

0

0

Bijdrage Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Centraal Gelderland

-130

0

0

0

Correctie Financiële basis op orde - Veilig Thuis

43

43

43

43

Correctie raming jeugdhulp crisis

40

40

40

40

Financiële basis op orde - LVB-zorg

-39

-39

-39

-39

2. Actualisatie bestaand beleid

802

86

222

61

Actualiseren bijdrage 2020 GR-SDL-RSD exploitatielasten

-114

0

0

0

Afrondingsverschillen journaalposten bezuinigingen

0

0

0

0

Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed

-136

25

161

0

Gevolgen verbeterde meldcode Stichting Veilig Thuis

61

61

61

61

Ontwikkeling uitkeringslasten/-baten

991

0

0

0

Totaal lasten na de 1e Voortgangsrapportage

57.337

54.224

53.405

52.835

Saldo voor bestemming

-45.769

-43.061

-42.158

-41.671

Mutaties reserves

Onttrekkingen

Meerjarenbegroting 2020-2023

184

31

26

26

Tot de 1e Voortgangsrapportage

63

-3

-3

-3

1e Voortgangsrapportage

Totaal onttrekkingen reserves

247

28

23

23

Toevoegingen

Meerjarenbegroting 2019-2022

-150

Tot de 1e Voortgangsrapportage

1e Voortgangsrapportage

Totaal toevoegingen reserves

-150

Totaal mutaties reserves

97

28

23

23

Saldo na bestemming

-45.672

-43.033

-42.135

-41.649

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen

Actualiseren budget Participatiewet

In de septembercirculaire 2019 zijn bedragen die gemeenten ontvangen via de algemene uitkering voor de uitvoering van de Participatiewet geactualiseerd. De extra middelen hebben betrekking op een correctie van de loon- en prijsbijstelling (€ 28.000) van de integratie-uitkering / Participatie en toevoeging van een bedrag voor onderzoekskosten (20.000) i.v.m. wijziging van de financieringssystematiek van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).

Actualiseren budgetten voor het minimabeleid

De diverse budgetten voor het minimabeleid worden geactualiseerd n.a.v. de prognose van de te verwachten kosten voor 2020 en werkelijke uitgaven over 2019. Een deel van de stijging (€ 24.000) heeft betrekking op incidentele implementatiekosten voor de GelrePas. Het overige deel is naar verwachting structureel en nemen we mee in de op te stellen Kadernota 2021-2024.

Bijdrage Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Centraal Gelderland

Op grond van de bijgestelde begroting 2020 van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) is de bijdrage voor deelnemende gemeenten verlaagd. Voor Zevenaar is het te verwachte voordeel voor 2020, lagere bijdrage aan de MGR, € 100.000. Daarnaast verwachten we dat de bijdrage voor begeleiding van personen met loonwaarde < 25% lager zal zijn (voordeel € 30.000) i.v.m. de hogere uitstroom in het afgelopen jaar (2019).

Correctie Financiële basis op orde - Veilig Thuis

De raming wegens de bijdrage aan de Stichting Veilig Thuis Gelderland Midden in onze Meerjarenbegroting 2020 – 2023 was gebaseerd op gegevens uit de vastgestelde begroting 2019 van deze stichting. Hierin was voor Zevenaar een gemeentelijke jaarbijdrage van € 236.669 opgenomen. Dit leidde tot een raming in onze begroting 2020 van € 237.000. Hierbij hebben we echter geen rekening gehouden met de trendmatige aanpassing van de raming in de begroting 2020 van de stichting, waarin voor onze gemeente een bijdrage van € 255.124 is opgenomen. Daarnaast heeft u in de Kadernota 2020 – 2023 reeds rekening gehouden met een verdere verhoging van de bijdrage met € 25.000. Dit hield verband met een stijging van het aantal meldingen bij de stichting als gevolg van de invoering van een verbeterde Meldcode, waarbij werd verwacht dat dit tot een overschrijding van de raming zou leiden. Een juiste raming ten tijde van het opstellen van onze Meerjarenbegroting 2020 – 2023 had derhalve € 280.124 moeten zijn. Dit corrigeren we hier.

Correctie raming jeugdhulp crisis

Binnen het project 'Financiële basis op orde' zijn in 2019 de budgetten aangepast aan de werkelijk te verwachten uitgaven. Dit gold ook voor de post 'Jeugdhulp crisis'. Daarbij is echter abusievelijk een fout bedrag aangehouden. De verwachte kosten op deze post bedragen € 975.000. Er is echter slechts een bedrag van € 935.000 geraamd. Het verschil van € 40.000 wordt nu bijgeraamd.

Financiële basis op orde - LVB-zorg

Overheveling/aanpassing budgetten in het kader van het project Financiële basis op orde. Naast een aantal administratieve wijzigingen, zijn mutaties doorgevoerd om de budgetten op het juiste niveau te brengen.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualiseren bijdrage 2020 GR-SDL-RSD exploitatielasten

Op basis van de definitieve begroting 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking De Liemers v.w.b. de exploitatielasten van de Regionale Sociale Dienst (RSD) wordt de verdeling over de diverse budgetten binnen het sociaal domein geactualiseerd.

Afrondingsverschillen journaalposten bezuinigingen

Bij de bezuinigingsopdracht zijn bezuinigingen veelal afgerond. In sommige gevallen is het noodzakelijk de niet afgeronde bedragen in de administratie te muteren. De afrondingsverschillen die hierdoor ontstaan worden verzameld op de post algemene baten en lasten.

Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed

Vanwege het uitstellen van de verkoop van vastgoed zoals opgenomen in het bezuinigingsvoorstel ontstaat er een nadeel in de begroting.

Het incidentele nadeel op boekwinst ontstaat door de verschuiving en/of afstel van verkoop van deze panden. In 2020 is dit nadeel € 1.500.000. In 2021 ontstaat een voordeel van € 300.000,- en in 2022 een voordeel van € 655.000,- ten opzichte van de bezuinigingsmaatregel. Per saldo is dit een negatieve incidentele afwijking van € 545.000 in de begroting.

Dit nadeel wordt deels veroorzaakt doordat de verkoop van Vestersbos is komen te vervallen. Er loopt nu een haalbaarheidsonderzoek naar nieuwbouw voor primair- en voortgezet onderwijs op deze locatie.
Deze locatie was eerst deels aangemerkt voor woningbouw en is in die hoedanigheid verwerkt als bezuinigingsmaatregel. Met een andere bestemming (onderwijs) wordt deze bezuiniging vooralsnog niet behaald. De gederfde boekwinst bedraagt ca € 250.000,-.

Naast het incidentele nadeel is ook sprake van een nadeel in de exploitatiekosten in 2021 van circa € 135.000, aflopend naar een nadeel van circa € 107.000 in 2023.
Het nadeel dat in 2023 resteert, is volledig te wijten aan het feit dat de verkoop Vestersbos niet doorgaat en de exploitatiekosten doorlopen totdat dit pand verkocht of gesloopt is.

De verschuivingen in tijd hebben te maken met het opstellen van de ruimtelijke kaders zodat we vastgoed  voor de juiste marktconforme prijs kunnen verkopen.

Om de verkoop van de panden mogelijk te maken zijn er frictiekosten in de vorm van wijzigingskosten van bestemmingsplannen en (mogelijke) bodemonderzoeken. Mogelijk dat het wijzigen van bestemmingsplannen van locaties resulteert in een hogere verkoopopbrengst dan eerder is aangenomen. Daarvoor is er € 50.000 budget benodigd verdeeld over de jaren 2020 en 2021. Met dit bedrag is bij het incidentele nadeel rekening gehouden.

Om het verlies aan opbrengsten te compenseren starten we een onderzoek om vastgoed, wat niet in het oorspronkelijke bezuinigingsvoorstel is opgenomen, versneld te gaan verkopen.  

Gevolgen verbeterde meldcode Stichting Veilig Thuis

Sinds de invoering van een verbeterde Meldcode wordt er in toenemende mate een beroep gedaan op Veilig Thuis Gelderland-Midden. Dit blijkt vooral uit het stijgende aantal meldingen en adviesaanvragen. Hierdoor is bij de stichting een uitbreiding van de formatie noodzakelijk voor de directe uitvoering van wettelijke taken. Maar ook is extra formatie nodig om invulling te kunnen geven aan personele regelingen, zoals vitaliteitsverlof en ouderschapsverlof. Deze uitbreidingen hebben ook consequenties voor de indirecte, ondersteunende werkzaamheden. Dit alles leidt tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage aan de stichting Veilig Thuis, hoger dan het bedrag van € 25.000 waarmee in onze Kadernota 2020 – 2023 reeds rekening was gehouden. Op basis van de meest recente cijfers houden we rekening met een bijdrage door onze gemeente van € 341.260. We passen de raming hierop aan.

Ontwikkeling uitkeringslasten/-baten

Op grond van de voorlopige bijdrage (BUIG/gebundeld budget inkomensdeel) voor 2020 van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de prognose van de Regionale Sociale Dienst (RSD) van de te verwachten uitkeringslasten worden zowel de inkomsten als de uitgaven geactualiseerd. In de Kadernota e.o. meerjarenbegroting 2021-2024 wordt een voorstel opgenomen waarin de structurele effecten voor de inkomensvoorzieningen zullen worden verwerkt.

Toelichting mutaties reserves

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2020 09:41:54 met de export van 06/16/2020 09:39:27