Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Baten | ||||
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 11.271 | 11.163 | 11.163 | 11.163 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 10 | |||
Baten tot de 1e Voortgangsrapportage | 11.281 | 11.163 | 11.163 | 11.163 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 287 | 0 | 84 | 0 |
Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed | -84 | 0 | 84 | 0 |
Ontwikkeling uitkeringslasten/-baten | 371 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties baten 1e Voortgangsrapportage | 287 | 0 | 84 | 0 |
Totaal baten na de 1e Voortgangsrapportage | 11.568 | 11.163 | 11.247 | 11.163 |
Lasten | ||||
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 55.883 | 54.821 | 54.107 | 53.481 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 426 | -776 | -1.017 | -801 |
Lasten tot de 1e Voortgangsrapportage | 56.309 | 54.045 | 53.090 | 52.680 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 226 | 93 | 93 | 93 |
Actualiseren budget Participatiewet | 49 | 49 | 49 | 49 |
Actualiseren budgetten voor het minimabeleid | 263 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Centraal Gelderland | -130 | 0 | 0 | 0 |
Correctie Financiële basis op orde - Veilig Thuis | 43 | 43 | 43 | 43 |
Correctie raming jeugdhulp crisis | 40 | 40 | 40 | 40 |
Financiële basis op orde - LVB-zorg | -39 | -39 | -39 | -39 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 802 | 86 | 222 | 61 |
Actualiseren bijdrage 2020 GR-SDL-RSD exploitatielasten | -114 | 0 | 0 | 0 |
Afrondingsverschillen journaalposten bezuinigingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed | -136 | 25 | 161 | 0 |
Gevolgen verbeterde meldcode Stichting Veilig Thuis | 61 | 61 | 61 | 61 |
Ontwikkeling uitkeringslasten/-baten | 991 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten na de 1e Voortgangsrapportage | 57.337 | 54.224 | 53.405 | 52.835 |
Saldo voor bestemming | -45.769 | -43.061 | -42.158 | -41.671 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | ||||
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 184 | 31 | 26 | 26 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 63 | -3 | -3 | -3 |
1e Voortgangsrapportage | ||||
Totaal onttrekkingen reserves | 247 | 28 | 23 | 23 |
Toevoegingen | ||||
Meerjarenbegroting 2019-2022 | -150 | |||
Tot de 1e Voortgangsrapportage | ||||
1e Voortgangsrapportage | ||||
Totaal toevoegingen reserves | -150 | |||
Totaal mutaties reserves | 97 | 28 | 23 | 23 |
Saldo na bestemming | -45.672 | -43.033 | -42.135 | -41.649 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Actualiseren budget Participatiewet
In de septembercirculaire 2019 zijn bedragen die gemeenten ontvangen via de algemene uitkering voor de uitvoering van de Participatiewet geactualiseerd. De extra middelen hebben betrekking op een correctie van de loon- en prijsbijstelling (€ 28.000) van de integratie-uitkering / Participatie en toevoeging van een bedrag voor onderzoekskosten (20.000) i.v.m. wijziging van de financieringssystematiek van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). |
Actualiseren budgetten voor het minimabeleid
De diverse budgetten voor het minimabeleid worden geactualiseerd n.a.v. de prognose van de te verwachten kosten voor 2020 en werkelijke uitgaven over 2019. Een deel van de stijging (€ 24.000) heeft betrekking op incidentele implementatiekosten voor de GelrePas. Het overige deel is naar verwachting structureel en nemen we mee in de op te stellen Kadernota 2021-2024. |
Bijdrage Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Centraal Gelderland
Op grond van de bijgestelde begroting 2020 van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) is de bijdrage voor deelnemende gemeenten verlaagd. Voor Zevenaar is het te verwachte voordeel voor 2020, lagere bijdrage aan de MGR, € 100.000. Daarnaast verwachten we dat de bijdrage voor begeleiding van personen met loonwaarde < 25% lager zal zijn (voordeel € 30.000) i.v.m. de hogere uitstroom in het afgelopen jaar (2019). |
Correctie Financiële basis op orde - Veilig Thuis
De raming wegens de bijdrage aan de Stichting Veilig Thuis Gelderland Midden in onze Meerjarenbegroting 2020 – 2023 was gebaseerd op gegevens uit de vastgestelde begroting 2019 van deze stichting. Hierin was voor Zevenaar een gemeentelijke jaarbijdrage van € 236.669 opgenomen. Dit leidde tot een raming in onze begroting 2020 van € 237.000. Hierbij hebben we echter geen rekening gehouden met de trendmatige aanpassing van de raming in de begroting 2020 van de stichting, waarin voor onze gemeente een bijdrage van € 255.124 is opgenomen. Daarnaast heeft u in de Kadernota 2020 – 2023 reeds rekening gehouden met een verdere verhoging van de bijdrage met € 25.000. Dit hield verband met een stijging van het aantal meldingen bij de stichting als gevolg van de invoering van een verbeterde Meldcode, waarbij werd verwacht dat dit tot een overschrijding van de raming zou leiden. Een juiste raming ten tijde van het opstellen van onze Meerjarenbegroting 2020 – 2023 had derhalve € 280.124 moeten zijn. Dit corrigeren we hier. |
Correctie raming jeugdhulp crisis
Binnen het project 'Financiële basis op orde' zijn in 2019 de budgetten aangepast aan de werkelijk te verwachten uitgaven. Dit gold ook voor de post 'Jeugdhulp crisis'. Daarbij is echter abusievelijk een fout bedrag aangehouden. De verwachte kosten op deze post bedragen € 975.000. Er is echter slechts een bedrag van € 935.000 geraamd. Het verschil van € 40.000 wordt nu bijgeraamd. |
Financiële basis op orde - LVB-zorg
Overheveling/aanpassing budgetten in het kader van het project Financiële basis op orde. Naast een aantal administratieve wijzigingen, zijn mutaties doorgevoerd om de budgetten op het juiste niveau te brengen. |
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualiseren bijdrage 2020 GR-SDL-RSD exploitatielasten
Op basis van de definitieve begroting 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking De Liemers v.w.b. de exploitatielasten van de Regionale Sociale Dienst (RSD) wordt de verdeling over de diverse budgetten binnen het sociaal domein geactualiseerd. |
Afrondingsverschillen journaalposten bezuinigingen
Bij de bezuinigingsopdracht zijn bezuinigingen veelal afgerond. In sommige gevallen is het noodzakelijk de niet afgeronde bedragen in de administratie te muteren. De afrondingsverschillen die hierdoor ontstaan worden verzameld op de post algemene baten en lasten. |
Afwijkingen op bezuinigingsvoorstel vastgoed
Vanwege het uitstellen van de verkoop van vastgoed zoals opgenomen in het bezuinigingsvoorstel ontstaat er een nadeel in de begroting. Het incidentele nadeel op boekwinst ontstaat door de verschuiving en/of afstel van verkoop van deze panden. In 2020 is dit nadeel € 1.500.000. In 2021 ontstaat een voordeel van € 300.000,- en in 2022 een voordeel van € 655.000,- ten opzichte van de bezuinigingsmaatregel. Per saldo is dit een negatieve incidentele afwijking van € 545.000 in de begroting. Dit nadeel wordt deels veroorzaakt doordat de verkoop van Vestersbos is komen te vervallen. Er loopt nu een haalbaarheidsonderzoek naar nieuwbouw voor primair- en voortgezet onderwijs op deze locatie. Naast het incidentele nadeel is ook sprake van een nadeel in de exploitatiekosten in 2021 van circa € 135.000, aflopend naar een nadeel van circa € 107.000 in 2023. De verschuivingen in tijd hebben te maken met het opstellen van de ruimtelijke kaders zodat we vastgoed voor de juiste marktconforme prijs kunnen verkopen. Om de verkoop van de panden mogelijk te maken zijn er frictiekosten in de vorm van wijzigingskosten van bestemmingsplannen en (mogelijke) bodemonderzoeken. Mogelijk dat het wijzigen van bestemmingsplannen van locaties resulteert in een hogere verkoopopbrengst dan eerder is aangenomen. Daarvoor is er € 50.000 budget benodigd verdeeld over de jaren 2020 en 2021. Met dit bedrag is bij het incidentele nadeel rekening gehouden. Om het verlies aan opbrengsten te compenseren starten we een onderzoek om vastgoed, wat niet in het oorspronkelijke bezuinigingsvoorstel is opgenomen, versneld te gaan verkopen. |
Gevolgen verbeterde meldcode Stichting Veilig Thuis
Sinds de invoering van een verbeterde Meldcode wordt er in toenemende mate een beroep gedaan op Veilig Thuis Gelderland-Midden. Dit blijkt vooral uit het stijgende aantal meldingen en adviesaanvragen. Hierdoor is bij de stichting een uitbreiding van de formatie noodzakelijk voor de directe uitvoering van wettelijke taken. Maar ook is extra formatie nodig om invulling te kunnen geven aan personele regelingen, zoals vitaliteitsverlof en ouderschapsverlof. Deze uitbreidingen hebben ook consequenties voor de indirecte, ondersteunende werkzaamheden. Dit alles leidt tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage aan de stichting Veilig Thuis, hoger dan het bedrag van € 25.000 waarmee in onze Kadernota 2020 – 2023 reeds rekening was gehouden. Op basis van de meest recente cijfers houden we rekening met een bijdrage door onze gemeente van € 341.260. We passen de raming hierop aan. |
Ontwikkeling uitkeringslasten/-baten
Op grond van de voorlopige bijdrage (BUIG/gebundeld budget inkomensdeel) voor 2020 van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de prognose van de Regionale Sociale Dienst (RSD) van de te verwachten uitkeringslasten worden zowel de inkomsten als de uitgaven geactualiseerd. In de Kadernota e.o. meerjarenbegroting 2021-2024 wordt een voorstel opgenomen waarin de structurele effecten voor de inkomensvoorzieningen zullen worden verwerkt. |
Toelichting mutaties reserves