Thema's

2. Sociaal domein en leefbaarheid

4.1 Onderwijs

4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs

Jaar realisatie

2019

Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’.

Stand van zaken

Status

Op verzoek en in nauw overleg met de schoolbesturen is gekozen voor een IHP-traject waarin ruimte is voor een visie-ontwikkeling voor de toekomst van de onderwijshuisvesting in zowel de stad Zevenaar als in de kleine kernen. In dit stadium is de visie-ontwikkeling voor de kleine kernen nog gaande. Daarna, vierde kwartaal 2019, kan besluitvorming plaatsvinden over het totale IHP-plan.

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs.
Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

Status

Op het programma voor 2019 staan:
Carrousel - € 1.626.000
De Bem, eerste inrichting OLP en meubilair, huisvesting 7 groepen (€ 4.200.000)
Platanenlaan (Lindenhage/'t Kofschip) - herinrichting openbaar terrein en tijdelijke huisvesting voor Lindenhage / 't Kofschip (€ 465.000)
Verhuiskosten/tijdelijke huisvesting van de Carrousel
ds. Jonkersschool - € 25.000

Zodra het programma 2019 is vastgesteld,starten we hiermee. Naar verwachting voor de zomer 2019.

Vanaf 2020:
Locaties VO (Liemers College)
Locatieonderzoek Wissel/Tamboerijn: hiermee is een start gemaakt in 2019.
Nieuwbouw Wissel/Tamboerijn
Gymvervoer Lindenhage en 't Kofschip
Verbouw/uitbreiding de Overlaat (Tolkamer)
Onderzoek de Trompetter (Angerlo)
Onderzoek naar mogelijke duurzaamheidsmaatregelen voor alle schoolgebouwen wordt meegenomen in het onderzoek naar mogelijke duurzaamheidsmaatregelen voor al het gemeentelijk vastgoed.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2020

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.
We starten een pilot met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) om te voorkomen dat mensen vanuit de Werkloosheidswet (WW) doorstromen naar de bijstand.

Stand van zaken

Status

Nieuwe opdracht RSD
In de raadsvergadering van 4 juli 2018 heeft u de RSD een nieuwe opdracht gegeven.
Deze opdracht ziet toe op het niet langer beperken van de doelgroep van bijstandsgerechtigden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt, maar om ook de mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar betaald werk te begeleiden. Daarnaast ziet de opdracht toe op het verbreden van de doelgroep met statushouders en mensen met een arbeidsbeperking en het omvormen van de RSD tot een netwerkorganisatie voor werk en participatie. Ook heeft de RSD nadrukkelijk de opdracht gekregen om de bijstandsgerechtigden te (leren) kennen. Voor het monitoren van deze opdracht zijn prestatieafspraken gemaakt.

Financiële  tussenstand
Er dient een bedrag van € 1.133.000 te worden bij geraamd op de BUIG-uitgaven.
De redenen hiervan zijn:

  • De MARAP-cijfers over 2019 van de RSD geven hiertoe aanleiding. De uitgaven zijn voor Zevenaar voor 2019 geprognosticeerd op  een bedrag van € 12.001.592. De stijging wordt veroorzaakt door: een toename van het aantal mensen met een bijstandsuitkering over de maanden januari en februari 2019 en het deels niet realiseren van de verwachte schadelastbeperking, zoals opgenomen in de Businesscase van de RSD behorend bij de Nieuwe opdracht van de RSD.
  • Het BUIG-budget voor de gemeente Zevenaar is voor een bedrag van € 773.412,-- naar beneden bijgesteld. Dit is een negatief gevolg van het nieuwe verdeelmodel. Door de herindeling valt Zevenaar volledig  onder de verdeelmaatstaven van het objectieve model.


Tijdens de informatieve raadsbijeenkomst op 15 mei 2019 heeft de RSD een presentatie gehouden over de actuele ontwikkelingen bij de RSD (transformatie RSD tot Netwerkorganisatie). In december 2019 wordt u een Evaluatie voorgelegd over de wijze waarop de RSD invulling heeft gegeven aan haar nieuwe opdracht.

Overdracht werkgeverschap SW-medewerkers (Presikhaaf Bedrijven) onder de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR/SDCG)
Geconstateerd wordt dat de overdracht van het werkgeverschap Sw-medewerkers per 1 januari 2019 op een adequate wijze heeft plaatsgevonden.

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

Status

In 2018 hebben wij de taakstelling voor de huisvesting van statushouders niet gehaald. Dit betekent dat de opgelopen achterstand van 2018 in 2019 moet worden ingehaald. Vanwege de beperkte doorstroom van statushouders naar de gemeente verwachten wij dat de taakstelling ook in de eerste helft van 2019 niet gehaald wordt. Dit, ondanks dat het Rijk de taakstelling voor de huisvesting van statushouders voor alle gemeenten in 2019 inmiddels naar beneden heeft bijgesteld. Samen met de woningcorporaties blijven wij ons sterk maken voor passende en tijdige huisvesting voor de statushouders die aan onze gemeente gekoppeld worden.

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2021

Voor 2021 zijn wij gereed voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast in het procesplan implementatie Omgevingswet. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit.
De Omgevingswet raakt de gehele organisatie.

Stand van zaken

Status

Wij zijn gestart met de pilotprojecten, diverse werkgroepen zijn samengesteld. Wij sluiten aan bij de processen van participatie en cultuurverandering. Hiernaast werken wij regionaal samen met onze partners in de voorbereiding op de Omgevingswet. De start van de werkgroepen is naar achteren geschoven. Hierdoor is het niet haalbaar om voor de begroting 2019 een geactualiseerd kostenoverzicht te geven. Op basis van de nieuwe versie van de rekentool van de VNG en de inzichten van de werkgroepen hebben wij in het eerste kwartaal van 2019 het kostenoverzicht geactualiseerd. Het bedrag uit de eerder uitgevoerde versie van de rekentool blijft gehandhaafd.

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2020 09:41:54 met de export van 06/16/2020 09:39:27